Soupa-dupa!

Jag har gått och blivit helt besatt av soppor. Tidigare har jag alltid varit ganska avogt inställd till den flytande födan, antagligen för att mina främsta soppminnen kommer från skolmatsalen och soppan som serverades där gjorde ju ingen glad – blaskig gul ärtsoppa med några ensamma baconbitar, minestronesoppa med uppluckrade makaroner eller gulasch – som snarare borde kallats ”veckans rester – nu i buljong”.

Men på senare tid så har jag börjat mixtra med soppor och det är ju faktiskt fantastisk mat – gott, enkelt, billigt och nyttigt! En stående favorit här hemma är mixad grön ärtsoppa med muskot och vår fabulösa fisksoppa. Men jag gör även en god spenatsoppa med ägghalvor och en mild sötpotatissoppa. Idag experimenterade jag lite med vad jag hade hemma och lyckades skapa världens ca godaste soppa ever, imho.

Jag fräste morotsslantar och hackad gul lök i smör, hällde på vatten, buljongtärningar och hackad färsk ingefära, lite färsk rosmarin och vinäger och lät det koka tills morötterna var mjuka. Hällde på en skvätt grädde, värmde och mixade ihop allt. Alltså. DÖR vad gott det blev.

Funderar på att testa någon majssoppa nästa gång.

Detta inlägg publicerades i Uncategorized. Bokmärk permalänken.

Lämna en kommentar